Een winkel inrichten: een vak apart

  • door

Een winkel inrichten, dat kan eigenlijk iedereen. Kwestie van gewoon de spullen erin zetten. Een winkel goed inrichten, dat is echter weer een heel ander verhaal. En omdat de inrichting van een winkel de zaken kan maken of breken, is het goed om hier genoeg tijd en aandacht in te steken. Kom je er zelf niet uit, dan is het helemaal geen gek idee om een expert in te schakelen. Als deze goed zijn werk doet, is de kans groot dat je de kosten binnen no time weer hebt terugverdiend.

Meer dan spullen op zijn plek zetten

Een winkel inrichten, dat is meer dan simpelweg de dingen die je wilt verkopen uitstallen op een manier die je wel leuk lijkt. Als je het goed en professioneel aan wilt pakken, zal je je er iets meer in moeten verdiepen. 

Een winkel die goed is ingericht, die trekt klanten bijna als een magneet naar binnen. Mensen lopen langs de etalage, en krijgen direct een beeld van jouw winkel. Een kale, kille winkel waar geen klanten in aanwezig zijn, en waar de sfeer allesbehalve uitnodigend is, zal geen mens snel binnenstappen. Waarom zouden ze, zo leuk ziet het er niet uit. En ook een winkel die zo vol staat dat je vanaf de straat nauwelijks kan zien wat er nu eigenlijk verkocht wordt zal weinig mensen aantrekken. Een onoverzichtelijke troep, zo lijkt het al snel, en de meeste mensen lopen daar maar snel aan voorbij.

Je inrichting moet daarnaast ook nog eens passen bij de spullen die je aanbiedt. Verkoop je kleding en accessoires in het hogere segment, dan verwachten klanten een chique uitstraling. Eentje die hen aanspreekt, die hen vertelt dat ze hier die designertas gaan vinden. Weet je dat als winkel niet uit te stralen, dan is de kans groot dat er mensen binnen komen wandelen die snel weer teleurgesteld zullen vertrekken, geschrokken door de hoge prijzen. Andersom geldt dit natuurlijk ook: verkoop je juist betaalbare kleding, dan wil je dat ook uitstralen. Wat losser en gezelliger zijn dan die chique winkel. Ga je voor een te luxe uitstraling, dan zullen je potentiele klanten aan je voorbijlopen, terwijl de mensen die wel binnenkomen waarschijnlijk teleurgesteld zullen zijn wegens het gebrek aan designermerken.

Hulp bij de inrichting

Een goede winkelinrichting helpt je niet alleen de juiste doelgroep aan te trekken, hij zorgt er ook voor dat mensen de spullen die zij zoeken makkelijk kunnen vinden en er snel nog een extra aankoop bij doen. De juiste producten op ooghoogte of op een prominente plek, met daarnaast ‘toevallig’ nog wat spullen die er goed bij passen. Iedere klant tevreden de deur uit laten gaan, en zelf een mooie omzet draaien, dat is het doel. De juiste inrichting is het middel.